niedziela, 24 stycznia 2016

Ku chwale i ku przestrodze - część druga, czyli ciotka Dobra Rada

Ta część - ku przestrodze - jest przeznaczona dla żywiczkowych nowicjuszy, więc starzy wyjadacze mogą ją sobie spokojnie darować. Nic nie stracą:) 

Po pierwsze - rozmiar

Przypuszczam, że właściciel Maleństwa sięgnął po klej, bo to, co służyło klusce jako peruka, zostało nieudolnie przerobione ze zbyt dużego furka i po prostu nie miało prawa utrzymać się na małej głowinie.
Niestety, wigi z reguły kupujemy w sprzedaży wysyłkowej, nie mamy okazji ich przymierzyć, ale możemy zminimalizować niebezpieczeństwo nietrafionego zakupu.

Na pewno nie są wam już obce określenia odnoszące się do rozmiarów lalek BJD: SD, MSD, tiny/BB. Pamiętajcie jednak, że pod każdą z tych nazw kryje się pojemny wór, do którego wrzucamy egzemplarze istotnie różniące się szczegółami, w tym - wielkością i kształtem łba!  
Dla niedowiarków zamieszczam porównanie kilku modeli mojej ulubionej firmy - w drugiej kolumnie podałam wysokość lalki, a w trzeciej - obwód główki w centymetrach. Jak widać, nawet lalki "od jednej matki" nie są identyczne.
 
DollZone
SD chłopcy
Isaac 71,5 21
Leslie 70 21,5
Alpha 68 21,5
Edward 68 22
Snow 62 20,5
SD dziewczynki
Yi 60 22,8
Suzie 58 19
Amelia 56 19
MSD chłopcy
Megi 3 45 19
Mo 2 45 18,5
Zo 45 17,8
Ivan 44 17
MSD dziewczynki
Vita 45 17,4
Shoyo 44 18,5
Doreen 42 18
BB
1/6
Bertha 29 17,5
Gino 25 16,5
Emily 25 17
Anita 19,5 9
1/8
Mini Megi 16 13
Vanilla 16 14,5
1/12
Olive 11,5 13
Cherry 11,5 12

Nie zadowalajcie się więc  informacją w rodzaju: Sprzedam piękny wig na SD. Zanim klikniecie "kup teraz", zmierzcie główkę i domagajcie się konkretów: rozmiaru wiga, producenta, a w przypadku używanej peruki - modelu lalki, która ją nosiła (nie od rzeczy będzie poprosić o zdjęcie na lalce).
Obwód łba mierzymy tuż nad uszami, centymetr jest do tego celu mało poręczny - osobiście posługuję się tasiemką, sznurkiem, a nawet nitką.

Rozmiary wigów z reguły są podawane w calach, więc podaję ściągę dla "matematycznie sprawnych inaczej" i leniwych: Przelicznik jednostek miar

Nieocenioną pomocą jest wymiana doświadczeń, więc postarajcie się wsiąknąć w środowisko lalkomaniaków. Zarejestrujcie się na lalkowych forach (po kumotersku nieustająco polecam Dolls Forum), przyłączcie się do lalkowych grup na FB, zacznijcie bywać na spotkaniach - choćby dla samej przyjemności obserwowania min tzw. osób postronnych;) Przy okazji poznacie ludzi, których zdolne rączki są w stanie wyczarować dla waszej żywicy wig dopasowany nie tylko do obwodu, ale i do kształtu główki. 

Po drugie - mocowanie

Ile razy pomyślicie o kleju, przypomnijcie sobie zdjęcia Maleństwa:) Są inne, bezpieczniejsze sposoby:

1. Silikonowy czepek z wypustkami na czubku (stabilizuje wig i chroni główkę przed przebarwieniami, co nie jest bez znaczenia przy ciemnych perukach)
- szukamy pod hasłem BJD head silicone wig cap/dome cap 
- na eEbayu znajdziecie taki już za kilkanaście złotych z wysyłką, na Etsy wydatek zamknie się w granicach 30 zł, a jeśli ktoś ma za dużo pieniędzy i upiera się przy płaceniu w rodzimej walucie, kupi tu: Amerykanos.


2. Masy mocujące do wielokrotnego stosowania:
- przeznaczona do lalkowych oczu, czyli eyes mud/eye putty, znajdziemy ją w dziale z akcesoriami sklepów oferujących BJD


- inne masy samoprzylepne, np. UHU Patafix homodeco, Tack -It. Faber-Castell czy Paulinda Power Tack (do kupienia w sklepach papierniczych).







3. Czepek ochronny własnej roboty, czyli wersja "tylko dla orłów" - odsyłam do licznych tutoriali dostępnych w Internecie, np. tego:



Przy rzęsach klej was nie ominie, ale błagam, szarpnijcie się na trzy złote i użyjcie do tego introligatorskiego "Magica"!

I tyle ględzenia na dziś, wytrwałym dziękuję za uwagę:))

5 komentarzy:

  1. fantastyczny post i tyle jakże przydatnych informacji :) Śmiało mogę powiedzieć, że to post dla mnie :) Bardzo dziękuję za lekcję i polecam się na więcej wykładów :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pouczające. Ja tylko chciałabym dowiedzieć się, jakie rzęsy przytwierdzać i w jaki sposób- bo usiłowałam mojej hujooczce, sfailowałam, a do bjd to już boję się podchodzić.

    I drugie pytanie- gdzie, gdzie te peruki? Bo wysyłam pytania, googluję, i albo wyświetlają się dwa sklepy polskie (przepraszam, jeśli rozpętam burzę, ale sporo klientów na nie narzeka), albo czytam, że blogger już nie zbiera commission. I dalej jest smutno i łyso :(

    Ja do mojej Chloe dostałam coś podejrzanie przypominającego plastelinę. Wąchałam i wąchałam, zostawiłam na kartce papieru żeby sprawdzić, czy nie zostawi tłustych śladów. W końcu przykleiłam te oczy, ale może powinnam skontrolować. Kurczę, takie proste hobby, a ile problemów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mas z posta jestem pewna - sprawdziłam. "Coś przypominającego plastelinę" pewnie jest takie samo i krzywdy lalce nie zrobi:) Rzęs osobiście nie przyklejałam, bo mam jedno oko krótkowzroczne, a drugie dalekowzroczne, więc nawet SD to dla mnie wyzwanie - wolę to zostawić ludziom obdarzonym bystrym wzrokiem.
      W polskich sklepach wybór nie jest za duży, więc lepiej szukać na eBayu lub tu:
      https://www.etsy.com/search?q=bjd%20wig
      http://www.angelesque.co.uk/
      http://www.mimiwoo.com/index.php?infoBox=0&cPath=374#.VqaeKFJK4Qg
      Kupowałam też tutaj: http://www.bjdoll.pl/ - nie ma za wiele, ale dostarczają błyskawicznie.

      Usuń
    2. Oczywiście to tylko wierzchołek góry lodowej, zagranicznych sklepów jest sporo:) A komiszy szukałabym raczej na FB.

      Usuń
  3. Bardzo fajny, ciekawy i pouczający post! W sam raz dla mnie :-)

    OdpowiedzUsuń